onsdag 21. oktober 2009

Digitale verktøy i Idrettsfag/Kroppsøving

Innenfor Idrettsfag og kroppsøving er det store muligheter med tanke på bruk av digitale verktøy i forhold til undervisning og hjelpemiddel.
Slik det er i dag er det mye hvor innteressert og dyktig læreren er som avgjør hvor mye bruken av de ulike digitale verktøy blir i undervisningen.

Dette mener jeg blir feil, alle elever som går på skole har en rett til å få bruke digitale verktøy i de forskjellige fag uansett om læreren har en interesse for dette eller ikke. I fjor tok jeg 30 stp i et fag som het Trenerstudium. Der var 1/3 av studiet en analysedel hvor vi jobbet med å analysere ulike fotballkamper og handballkamper. For å kunne gjennomføre dette brukte vi et program som het Interplay (http://www.interplay-sports.com/) Dette er et program hvor du kan redigere og analyserer ulike opptak av kamper/treninger osv. Dette er noe som kan trekkes inn i arbeid med elever som går på en idrettslinje hvor de har fordypning innenfor en idrett. De lærer og analysere en økt og bli kritiske til hva den innehold samt hvilke forbedringspotensiale denne økten har, mulighetene er mange.

Et annet spennende emne er bildeserier med hjelp av photostory. Dette kan brukes flittig i kroppsøving og andre fag. I Læreplan for toppidrett under kompetansemål. Står det at eleven skal:
  1. "lage en utviklingstrapp for egen ferdighetsutvikling i spesialidretten"
  2. "utarbeide planer i spesialidretten med utgangspunkt i idrettens krav og egen kapasitet"
  3. "gjøre rede for relevante tester i spesialidretten"
  4. "føre treningsdagbok og registrere resultater og observasjoner"
  5. "analysere en treningsperiode med hensyn til gjennomført trening og måloppnåelse "

(kilde) http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=201276&visning=5

Et nyttig hjelpemiddel for dokumentasjon av treningsdagbok og resultater kan være å lage en presetasjon med hjelp av Photostory og andre digitale verktøy. Digitale verktøy kan også bli brukt som en kilde til visualisering av korrekt teknikk eller øvingsbilde i en spesiell øvelse.

-Ole-

5 kommentarer:

  1. Du har mange fine poeng her Ole...
    Dette med photostory er jo ett kjempe bra program. Som man kan bruke i idrettsfagene, dette spesielt inn mot innlæring av øvelser og ikke minst teknikker.
    -lied-

    SvarSlett
  2. Å beherske IKT-verktøy er nyttig kompetanse i seg selv, men også for å anrike fagene, gi høyere kvalitet i læringsarbeidet. I tillegg foreskriver de fleste læreplaner bruk av IKT. Derfor må alle lærere, også i idrettsfag/ kroppsøving, være i stand til å vurdere når IKT-verktøy kan være hensiktsmessige og så sørge for god anvendelse. Ut over spesielle verktøy for analyse som Interplay, vil standard programvare og verktøy være naturlig å bruke til mye av det som skal presenteres, dokumenteres og instrueres.

    For alle punktene du refererer fra læreplan i toppidrett vil pc med egnet programvare gjøre elevens arbeid med planer, dagbok, utvikling, tester og analyse enklere og bedre. Photo Story er et godt eksempel.

    SvarSlett
  3. Hva med pulsmålere? Får du ikke pulsmålere nå som bare er å plugge i dataen, og som har registrert en treningsøkt. (eller tar jeg helt feil?)Hvis det finnes må det jo være mye interessant man kan gjøre med det.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med deg her Ole, alle skulle ha fått bruke digitale verktøy i skolen. Men desverre så er det manglende interesse og kompetanse som er "the missing link" til å forbedre dette. I allmennlærerutdannelsen skulle bruk av IKT blitt vektlagt mye høyere når en tenker hvor digital den generelle eleven er. Samtidig skulle skoleverket oppdatert lærerne i bruken av disse. Tenk hvor mange som jobber i skoleverket som knapt kan sende mail og skrive i woord, noe som er "påtvunget" pga skolens læringsplattform.

    SvarSlett
  5. Når det gjelder pulsmålere, er det noe som kan brukes i kroppsøving. Det er en masse muligheter når det kommer til bruken av dette. Det er et fint hjelpemiddel i forhold til det med intensitetstyring i ulike sammenhenger. En puls klokke kommer til sin rett når det er snakk om individuell trening. Er ikke så mye av instruksjon og veiledning som skal til for at elever mestrer bruken av det. Det største problemet med dette er at pulsklokke er ikke noe alle elever har selv eller har tilgang til å låne hos noen. Da må skolen gå til innkjøp av dette, så da blir det snakk om pengebruk. Dette er et område jeg ikke har så veldig mye peiling på, men jeg sitter med den følelsen av at budsjettene ved en skole allerede er stramme og på listen over ting som skal kjøpes inn vil dette havne langt nede!?

    SvarSlett